Kobylarnia S.A. będzie odpowiedzialna za przebudowę i dostosowanie 22 kilometrów drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. To jedna z najważniejszych dróg w Polsce łącząca Dolny Śląsk ze stolicą Niemiec, Berlinem. Jest częścią transeuropejskiego korytarza.
Inwestycja polegać będzie między innymi na przebudowie południowej jezdni obecnej DK nr 18 wraz z budową węzła autostradowego Żary Południe (obecnie ma on formę półkoniczyny). Powstaną też nowe obiekty inżynierskie (trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most oraz przejście pod autostradą). Koszt inwestycji to 254 mln zł. Prace budowlane zgodnie z umową zajmą 25 miesięcy. Do czasu realizacji robót zgodnie z podpisaną umową nie wlicza się okresów zimowych.
Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna-Golnice o długości 70 km) do standardów sieci drogowej o parametrach autostradowych. Inwestycja stanowi drugi etap budowy autostrady A18 (pierwszy stanowiła budowa jezdni północnej).
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 roku.
Ważne liczby:
- 22 km – to długość odcinka do przebudowy
- 254 mln zł – to wartość inwestycji brutto
- 3 wiadukty do budowy