Ostatnie prace przy obwodnicy Inowrocławia

Jesienią planowane jest zakończenie budowy części północnej obwodnicy Inowrocławia. Najwięcej prac toczy się obecnie w obrębie węzła Sławęcinek, na wiaduktach nad liniami kolejowymi oraz w miejscu po wykonanej przebudowie rurociągów technologicznych krzyżujących się z obwodnicą. Inwestycja o wartości przeszło 94 mln zł brutto pozwoli definitywnie wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta.

Obwodnica Inowrocławia oprócz budowy trasy ekspresowej  S5 to największe zadanie realizowane na drogach województwa kujawsko-pomorskiego. W latach 2014-2017 w ramach pierwszego etapu budowy powstał odcinek o długości przeszło 18 kilometrów omijający miasto od strony wschodniej. Teraz powstaje 5-kilometrowy odcinek drogi od strony północnej. Jego zadaniem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego korzystającego z drogi krajowej nr 25, komunikującej m.in. Koszalin, Bydgoszcz, Konin i Kalisz.

Inwestycja realizowana jest w trybie zaprojektuj i wybuduj. Zasadnicze prace budowlane rozpoczęły się już wiosną ubiegłego roku. Zaawansowanie robót przekracza obecnie 70 procent.

Wykonane zostały już zasadnicze roboty w obrębie węzła Sławęcinek, który będzie miał formę bezkolizyjną. Na styku łącznic i dróg lokalnych powstało rondo. W tej części inwestycji wykonywane są ostatnie warstwy nawierzchni. Poza tym rozpoczął się także remont odcinka drogi krajowej nr 25 łączący się z obwodnicą. Prowadzone są również prace wykończeniowe przy wiaduktach nad liniami kolejowymi w kierunku Bydgoszczy oraz Torunia oraz na węźle Sławęcinek. W najbliższych miesiącach przy sprzyjających warunkach zostaną również dokończone prace budowlane branży drogowej na dojściu do wszystkich obiekty inżynierskich. Rozpoczęliśmy także zagospodarowanie terenu przyległego do inwestycji.

Największy zakres robót do wykonania został jedynie w miejscu, gdzie konieczne było usunięcie nieprzewidzianej kolizji z rurociągiem Ciech Soda Polska. Wykonywany będzie tam nowy nasyp oraz kompletna konstrukcja dwujezdniowej drogi z wyposażeniem. W zakres zadania wchodzi także przebudowa przyległych dróg lokalnych, oświetlenia, odwodnienia oraz budowa odcinków chodników i zatok autobusowych.

Zakończenie wszystkich prac i oddanie trasy do użytku planowane jest jesienią bieżącego roku. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Za prace budowlane wraz z firmą Kobylarnia S.A odpowiada również Mirbud S.A.

To warto wiedzieć:

  • 94,3 mln zł to koszt brutto II etapu obwodnicy realizowanego przez firmę Kobylarnia S.A.
  • 4,88 km liczyć będzie nowa dwujezdniowa trasa omijająca Inowrocław od północy
  • 70 procent prac z zakresu całego kontraktu już udało się zrealizować